Vážení a milí kolegové z waldorfských škol,
co nejsrdečněji Vás zveme k účasti na „Interním setkání waldorfských učitelů“, které se letos uskuteční 18. až 21.března v Základní škole waldorfské v Praze – Jinonicích. Tématem interního setkání je „ Jak učinit vyučování uměleckým„. Naší snahou při přípravě bylo, abychom se tématu umění dotkli nejen v hlavních přednáškách, ale společně je tvořivě a návazně rozvíjeli, jak ve skupinách uměleckých a pracovních a také studijních. Činíme tak s vědomím, že umělecké vyučování je, podle Rudolfa Steinera, základním kamenem waldorfské pedagogiky. V programu také navážeme na biografickou práci jednotlivých škol, které započala v Semilech a to biografiemi škol Praha – Jinonice a Písek.
Ve studijních skupinách budeme myšlenkově uchopovat přednášky Rudolfa Steinera, ve skupinách uměleckých se pokusíme dospět k prožitku uměleckého elementu a v pracovních skupinách budeme hledat v jednotlivých oblastech výuky konkrétní možnosti, jak vyučování činit uměleckým.
Program bude mimo jiné doprovázen společnými plény. Pokud máte návrhy na témata, která byste chtěli sdílet s kolegy z jiných škol, prosím dejte nám je vědět.
Doufáme, že vás téma setkání osloví a přinese sílu a inspiraci pro další učitelskou práci a těšíme se na setkání.
Vaši kolegové z waldorfské školy v Jinonicích
Přihlášení:
Elektronická přihláška (obsahují také další informace a návod) je zde.
Dotazy:
V případě jakýchkoli otázek se, prosím, obracejte na mail setkani@waldorfjinonice.cz .
Časový plán setkání
Aktuální verzi naleznete zde.
PROGRAM
Večerní přednášky
pátek 18.3. Tomáš Boněk – Učitel jako umělec, lékař a kněz ? – hledání pastorální pedagogiky
sobota 19.3. Tomáš Zuzák – Myslet srdcem je umění
neděle 20.3. Ueli Seiler – Hugova – Umělecký proces jako inkarnační úloha. Dobré a pravdivé v krásném
Studijní skupiny – práce s textem Rudolfa Steinera
– Kateřina Kozlová – Rudolf Steiner, GA 271 – Bytostná podstata všech umění „Das Wesen der Künste“, Berlín, 28.10.1909
– Tomáš Petr – Rudolf Steiner, GA 307 – Pedagogický cyklus, Ilkley 1923, 2. a 7. přednáška podstata výchovy ve starém Řecku a v současnosti, umělecké vyučovaní s apelem na rytmický systém člověka, obraznost ve výuce, zdravé vyučování ve vztahu k umělecké podstatě vyučování)
– Jana Petrů – Rudolf Steiner, GA 129 – Světové zázraky, 5. přednáška a část 7. přednášky (doporučujeme zvláště budoucím učitelům 5. třídy, ale i komukoli jinému)
– Dušan Pleštil, Naďa Štuksová – Rudolf Steiner, GA 311 – Umění výchovy z pochopení lidské bytosti, Torquay 1924, 6. přednáška (charakteristika vývojových fází dítěte ze souvislosti plasticko – formující činnosti éterného těla a muzikálně – znějící činnosti astrálního těla, o působení plasticko – výtvarných a hudebně – řečových prvků vyučování)
– Eva Vejražková – Rudolf Steiner – Tajemství barev, přednáška“ Myšlenka a vůle. Světlo a temnota“, Dornach 5. 12. 1920
– Tomáš Zuzák – Rudolf Steiner – Filosofie svobody – 3. kapitola
Pracovní skupiny
1.-3. třída – Ilona Šťastná, Libuše Vlasáková
Dějepis– Hana Drastichová, Renata Krásová
Fyzika- Tomáš Mandík, Štěpán Rys
Zeměpis– Dagmar Čížková, Lenka Kettnerová
Astronomie – Ueli Seiler
Geometrie na 2.stupni – Markéta Bittnerová
Metamorfózy obrazného působení –Dušan Pleštil
Výuka cizích jazyků na 1. a 2. stupni – práce s obrazem jazyka –Kateřina Kozlová
Modelování a sochařství jako orgánově utvářející umění pro vnímání éterného – Brigitte Pütz
Práce ve družině– Umělecky tvořící a pracující dospělý člověk po boku hrajících si dětí – Gisela Braun
Umělecké skupiny
Zpěv – společné hraní a zpívání (nástroje vítány) Michaela Nerudová
Bothmerova gymnastika – Martin Cvrček
Historické tance – Klára Raková
Kvalita tónů v souvislosti s různými kvalitami dřeva – Jan Bežuch, Jan Chromeček
Černo–bílé kreslení trojrozměrných těles pomocí světla a stínu-podpora procesů „zpozemšťování „dospívajícího dítěte – Eva Vejražková
Modelování – Brigitte Pütz
Eurytmie – harmonie rytmu, skrze oduševnělý pohyb putujeme k poznání -Jitka Friedlová
Řeč a řecká gymnastika – šest obrazů řeči s jejich základními gesty, jejich význam pro pedagogickou práci – Nora Vockerodt
Kreslení forem od 4. třídy – Jana Petrů
Práce s temperamenty – Petra Veselá
Práce ve družině – Umělecky tvořící a pracující dospělý člověk po boku hrajících si dětí – Gisela Braun
Anotace jednotlivých pracovních skupin
Modelování a sochařství jako orgánově utvářející umění pro vnímání éterného – Brigitte Pütz
Praktická cvičení a rozhovory na základě theosofie. Rudolf Steiner říká, že sochařská práce a modelování probouzejí cit a smysl pro éterické. Budeme se společně zabývat tím, co tímto výrokem Rudolf Steiner myslel a hledat to, jak tento princip uplatnit v pedagogické práci.
Zeměpis – Dagmar Čížková, Lenka Kettnerová
Nabízíme tvůrčí skupinu pro sdílení vlastních objevů uměleckého vytváření vyučování. Společné hledání jak živými obrazy přiblížit dětem život jednotlivých národů, jak jim představit specifika tohoto života v jednotlivých vegetačních pásech. Vlastní umělecká tvorba – jednoduché obrázky přírodních krajin, map, atp.
Metamorfózy obrazného působení – Dušan Pleštil
Obraznost není jen líbivým a mnohdy nepochopeným heslem z propagačních letáčků, jde o výzvu k obratu ve výchově, úkol, který provází výchovu a vyučování od předškolního období až na práh dospělosti. Proč je obraznost tak důležitá, co je to obraz a jak se obrazy ve výchově proměňují (tato pracovní skupina bude probíhat pouze v sobotu a v neděli.)
Výuka cizích jazyků na 1. a 2. stupni – práce s obrazem jazyka- Kateřina Kozlová
V této pracovní skupině se budeme prakticky zabývat fyzickým, duševním i duchovním obrazem jazyka z hlediska zvukové a hláskové podoby slova, z hlediska osvojování a procvičování slovní zásoby, práce s poezií, prózou a dramatem a z hlediska proměny významu slov a některých vybraných gramatických jevů. Cílem bude si zvědomit fakt, že ve výuce cizích jazyků můžeme obrazem znovu oživit otupělý cit pro ducha jazyka.
Dějepis – Hana Drastichová, Renata Krásová
Chceme se podělit o zkušenosti s utvářením uměleckého vyučování dějepisu na druhém stupni. Společně budeme putovat starověkými kulturami, středověkem a renesancí. Nahlédneme i do období průmyslové revoluce, nedávné historie a současnosti. Počítáme také s vaší podporou, společným sdílením a velikou výměnou zkušeností. Těšíme se na dobré a osvědčené nápady!
1.až 3. třída – Ilona Šťastná, Libuše Vlasáková
Celé vyučování prolněme uměním. Pěstujme v dítěti umělecký smysl. Pojďte zpívat, tančit, muzicírovat, kreslit, malovat. Do uměleckého živlu ponořme celou metodiku. Vědění musí být pouhým podkladem.
Anotace: Modelování a sochařství jako orgánově utvářející umění pro vnímání éterného -praktická cvičení a rozhovory na základě theosofie
Fyzika – Tomáš Mandík, Štěpán Rys
Podstata fyziky na waldorfské škole jako východisko k jejímu uměleckému vyučování. Je vůbec možné vyučovat fyziku umělecky? Fyzika pro hlavu, ruce i srdce. Fyzikální fenomény ve vztahu k člověku. Společná práce na uměleckém pojetí provádění pokusů.
Astronomie – Integrální nauka o hvězdách – Ueli Seiler Hugova
Zvěrokruh, planety a komety. Den, bdění a spaní jako jáství sluneční rytmus.
Týden jako astrální planetární rytmus. Měsíční fáze jako éterný měsíční rytmus.
Koloběh roku jako fyzický souhvězdný rytmus. Příklady fenomenologické nauky o hvězdách.
Geometrie na 2. stupni – Markéta Bittnerová
Budeme se společně zabývat uměním geometrie, souvislostmi mikrokosmu a makrokosmu. V dobách starého Řecka se v mysterijních školách učilo právě geometrii, studenti byli přísně vybíráni. Proč toto umění vyučujeme ve školách? Co je podstatou geometrie na waldorfské škole? Budeme studovat geometrii probíranou v 7., 8. 9. třídě – konstrukce pentagramu, zlatý řez, zlatá spirála, rovnice zlatého řezu, Platónská tělesa odvozená ze zlatého řezu a mnohé další. Rýsovací pomůcky sebou (kružítko, tvrdou tužku, pravítka, barevné tužky).
Práce ve družině – Umělecky tvořící a pracující dospělý člověk po boku hrajících si dětí – Gisela Braun
V této pracovní skupině (která bude probíhat jak v čase pracovních skupin, tak i v odpoledních uměleckých hodinách) se budeme zabývat smysluplným utvářením situací pro děti, které tráví svůj čas ve družině. Přinášejte své zkušenosti, zážitky a otázky, budeme tvořit z nich. Kromě toho se budeme zabývat následujícími tématy.
- Dítě ve škole, jak pracovat s dítětem v novém prostředí, v nových rytmech a novém společenství. Práce se smysluplnými pravidly pro utváření zdravého vývoje dítěte
- Dítě a hra, přechody mezi volnou hrou a řízenými činnostmi, volný čas, čím naplnit činnost pro děti různých věkových kategorií (1.- 4. třída). Dospělý jako zrcadlo, úloha nápodoby. Základem výchovy je sebevýchova dospělého.
- Jaké umění pedagogiky potřebuje dítě v období rubikonu.
O našich zahraničních hostech
Gisela Braune
Gisela Braune nar. r.1951, má 3 děti a 5 vnoučat, vystudovala Lievegoed Institut v Hamburku a další prohlubující semináře zaměřené na výchovu a vzdělávání dětí (Systematische und Familien Therapie,Organisations entwicklung u pana Albrechta Hemminga). Pracovala 20 let ve waldorfské mateřské škole, již 20 let pracuje jako vychovatelka ve družině waldorfské školy ve Freiburgu. A 20 let působí jako lektorka na letních seminářích v Pardubicích (nyní v Semilech).
Brigitte Pütz
Vystudovala waldorfskou pedagogiku ve Witten Annen, obor Tvořivá umění. Ve Witten Annen pak 10 let v semináři vyučovala právě tento obor. Po převratu se přestěhovala s manželem do Chemnitz, kde její první muž založil waldorfskou školu, V Chemnitz vyučovala téměř 10 let angličtinu na základní škole. V tomto období se při základní škole zakládala střední waldorfská škola. Na střední škole se Brigitte opět vrátila ke svému původnímu oboru tvořivých umění, zde již několik let vyučuje modelování, sochařství a výtvarnou výchovu. Již 10 let působí též na speciální waldorfské škole „Parzivalschule“, která je součástí waldorfské školy v Chemnitz. Působí zde v 9. až 11. třídě a kromě některých epoch zde vyučuje němčinu, umění, dějepis, zeměpis a poetiku, dále pak malování, kreslení a modelování. Je členkou představenstva školy a je aktivně činná ve svazu waldorfských škol. V posledních letech pracuje s učiteli waldorfských škol v Praze v oboru malování a modelování.
Ueli Seiler Hugova
Ueli Seiler-Hugova, nar. 1942 v Kleindietwilu, v kantonu Bern (Švýcarsko). Navštěvoval Školu Rudolfa Steinera v Bernu a poté absolvoval pedagogické vzdělání na učitele prvního stupně základní školy. Poté krátce vyučoval na státní obecné jednotřídní škole v Ebligenu. Později následovalo několik semestrů pedagogiky druhého stupně základních škol na univerzitě v Bernu, studium oboru – vedoucí ústavu při Psychologickém institutu v Curychu a další vzdělávání v oblasti waldorfské pedagogiky. Brzy po té působil jako učitel ve vzdělávacím ústavu Schlossli Ins ve Švýcarsku,které založil jeho otec a v roce 1972 převzal jeho vedení a tuto funkci zastával do roku 2006. V současnosti vede Ústav sociální pedagogiky mládeže Schlossli Ins (vzdělávání pro ústavní vychovatele). V letech 1994 až 2000 působil jak hostující profesor na lotyšské univerzitě v Rize. Spolupracoval také na výzkumném projektu Integrální pedagogika univerzity v Řeznu. Od roku 1990 vyučuje v Akademii sociálního umění v Praze. Kromě toho vede semináře v a přednáší ve Švýcarsku i v zahraničí, například o Goethově nauce o barvách, integrální nauce o hvězdách, nauce o dvanácti smyslech Rudolfa Steinera, o eposu Parzival Wolframa z Eschenbachu a o pedagogice. Dále se účastní mezinárodních výstav na téma interaktivní smyslové prožitky, při těchto příležitostech také zkonstruoval několik nástrojů na vytváření duhy. V roce 2001 zkonstruoval k 400.výročí úmrtí Tycha de Braha, ve Schlossli Ins astroláb,o průměru pěti metrů, který stojí na čtyři metry vysokém osmistěnném podstavci. Je součástí kulovité sítě s poledníky a rovnoběžkami, jak je známe ze zeměkoule. Pomocí tohoto nástroje lze pouhým okem sledovat nebeskou mechaniku – během dne pohyb Slunce a Měsíce, během noci pohyb ostatních oběžnic a stálic.Ueli Seiler-Hugova má s manželkou Kamilou, která pochází z Moravy, tři děti, z prvního manželství má čtyři dospělé děti. V nakladatelství WALD Press, Praha, vyšly dosud dvě jeho knihy: „Barvy vidět – prožívat – rozumět“ (2009) a „Integrální nauka o hvězdách“ (2010). První z nich byla kromě českého jazyka přeložena a také do holandštiny, francouzštiny a angličtiny. V roce 2014 mu vyšla kniha „Velká kniha o Parzivalovi“.
Nora Vockerodt
Paní Nora Vockerodt nar.1949, vystudovala Humboldtovu univerzitu v Berlíně, obor divadelní a muzikální věda, dále studovala anthroposofii, tvořivou řeč a herectví ( Sprachgestaltung) při Goetheanu v Dornachu (Švýcarsko) a zpěv (Škola pro odhalení hlasu). Působila jako asistentka režie a herečka ve Státním divadle Schwerin, a byla uměleckou vedoucí městského divadla Plauen. Později začala působit jako léčebný pedagog a terapeut v oboru umělecko terapeutické práce s řečí, působila jako lektorka řeči a pohybových aktivit v Kněžském semináři Obce křesťanů ve Stuttgartu. Dlouhodobě se také v různých školách věnovala práci s dětmi a mládeží. Založila divadelní soubor Persefoné, kde působila jako režisérka a organizátorka mezinárodních turné.. Od roku 2008 žije částečně v Čechách. Je divadelní režisérkou a lektorkou pro obor „Slovo, řeč a divadlo“ při Akademii sociálního umění Tabor v Praze, jehož první absolventi dokončili absolutorium v létě 2015. Již 30 let se zabývá bádáním v oblasti řecké gymnastiky, správného dýchání a významu vědomé řeči. Nedávno zahájila vzdělávání pro pedagogy a terapeuty při Akademii Tabor, spolupracuje s waldorfskými školami.