Waldorfská škola Jinonice, Praha

Navštivte waldorfskou školu v Jinonicích.

  • Pro rodiče a děti
    • Zápisy do školy
    • Škola on line a rozvrh
    • Stravování
    • Školní družina
    • Školní klub
    • Kroužky dětí
      • Terapie
      • Keramika
      • Včelařský kroužek
    • Stránky tříd
      • 2021
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
      • 2009
    • Knihovna
    • Včelín s apiterapeutikem
    • Kruh důvěry
  • O škole
    • Škola
    • Kdo jsme
    • Zřizovatel
    • Školská rada
    • Charakteristiky školy
    • Waldorfská pedagogika
    • kolegium
    • Dokumenty školy
      • Výroční zprávy
      • Autoevaluační zprávy
      • Další dokumenty
    • Formuláře
    • Žákovské projekty
      • Divadelní projekt 8. třídy
      • Projekt ročníkových prací v 8.třídě
      • Další projekty
    • Dotační projekty, granty a dary
      • Šablony JAK
    • Rozpočet
    • GDPR
  • Aktuality
    • Kalendář
    • Školní nástěnka
    • Žurnál
    • Páťák – zpravodaj přátel škol Prahy 5
    • hledáme
    • Waldorf 100
    • Stavíme nový PAVILON
    • Rozvoj území Jinonic
  • Spolek
    • O spolku
    • Příspěvky do spolku
    • Akce Spolku
    • Kruhy
      • Kruh alternativní měny
      • Kruh důvěry
      • Kruh finanční podpory výuky (REF1)
      • Kruh Knihovna
      • Kruh Pomoc Ukrajině
      • Kruh Pravidla hospodaření
      • Kruh Solidarita
      • Kruh stavba
      • Kruh Střední škola
      • Kruh včela
      • Kruh web
      • Sociální kruh
    • Kontakty
    • Výkonná rada
    • Dokumenty
  • Kontakty
    • Škola
    • Kdo je kdo…
    • Spolek
  • Seminář
Jste na stránce: Úvod / Aktuality / Setkání učitelů waldorfských škol

Setkání učitelů waldorfských škol

Vážení a milí kolegové z waldorfských škol,

co nejsrdečněji  Vás zveme k účasti na „Interním setkání waldorfských učitelů“, které se letos uskuteční 18. až 21.března  v Základní škole waldorfské  v Praze – Jinonicích. Tématem interního setkání je „ Jak učinit vyučování uměleckým„. Naší snahou při přípravě bylo, abychom se tématu umění dotkli nejen v hlavních přednáškách, ale společně je tvořivě a návazně rozvíjeli, jak ve skupinách uměleckých a pracovních a také studijních. Činíme tak s vědomím, že umělecké vyučování je, podle Rudolfa Steinera, základním kamenem waldorfské pedagogiky. V programu také navážeme na biografickou práci jednotlivých škol, které započala v Semilech a to biografiemi škol Praha – Jinonice a Písek.

Ve studijních skupinách budeme myšlenkově uchopovat přednášky Rudolfa Steinera, ve skupinách uměleckých se pokusíme dospět k prožitku uměleckého elementu a  v pracovních skupinách budeme hledat v jednotlivých oblastech výuky konkrétní možnosti, jak vyučování činit uměleckým.

Program bude mimo jiné doprovázen společnými plény. Pokud máte návrhy na témata, která byste chtěli sdílet s kolegy z jiných škol, prosím dejte nám je vědět.

Doufáme, že vás téma setkání osloví a přinese sílu a inspiraci pro další učitelskou práci a těšíme se na setkání.

Vaši kolegové z waldorfské školy v Jinonicích

Přihlášení:

Elektronická přihláška (obsahují také další informace a návod) je zde.

Dotazy:

V případě jakýchkoli otázek se, prosím, obracejte na mail setkani@waldorfjinonice.cz .

Časový plán setkání

Aktuální verzi naleznete zde.

PROGRAM

Večerní přednášky

pátek 18.3. Tomáš Boněk – Učitel jako umělec, lékař a kněz ? – hledání pastorální pedagogiky

sobota 19.3.  Tomáš Zuzák –  Myslet srdcem je umění

neděle 20.3. Ueli Seiler – Hugova – Umělecký proces jako inkarnační úloha. Dobré a pravdivé v krásném

Studijní skupiny – práce s textem Rudolfa Steinera

– Kateřina Kozlová – Rudolf Steiner,  GA 271 – Bytostná podstata všech umění „Das Wesen der Künste“, Berlín, 28.10.1909

– Tomáš Petr – Rudolf Steiner, GA 307 – Pedagogický cyklus, Ilkley 1923, 2. a 7. přednáška podstata výchovy ve starém Řecku a v současnosti, umělecké vyučovaní s apelem na rytmický systém člověka, obraznost ve výuce, zdravé vyučování ve vztahu k umělecké podstatě vyučování)

– Jana Petrů – Rudolf Steiner, GA 129 – Světové zázraky, 5. přednáška a část 7. přednášky (doporučujeme zvláště budoucím učitelům 5. třídy, ale i komukoli jinému)

– Dušan Pleštil, Naďa  Štuksová – Rudolf Steiner, GA 311 – Umění výchovy z pochopení lidské bytosti, Torquay 1924, 6. přednáška (charakteristika vývojových fází dítěte ze souvislosti plasticko – formující činnosti éterného těla a muzikálně – znějící činnosti astrálního těla, o působení plasticko – výtvarných a hudebně – řečových prvků vyučování)

– Eva Vejražková – Rudolf Steiner – Tajemství barev, přednáška“ Myšlenka a vůle. Světlo a temnota“, Dornach 5. 12. 1920

– Tomáš Zuzák – Rudolf Steiner – Filosofie svobody – 3. kapitola

Pracovní  skupiny

1.-3. třída – Ilona Šťastná, Libuše Vlasáková

Dějepis– Hana Drastichová, Renata Krásová

Fyzika- Tomáš Mandík, Štěpán Rys

Zeměpis– Dagmar Čížková, Lenka Kettnerová

Astronomie – Ueli Seiler

Geometrie na 2.stupni – Markéta Bittnerová

Metamorfózy obrazného působení –Dušan Pleštil

Výuka cizích jazyků na 1. a 2. stupni – práce s obrazem jazyka –Kateřina Kozlová

Modelování a sochařství jako orgánově utvářející umění pro vnímání éterného – Brigitte Pütz

Práce ve družině– Umělecky tvořící a pracující dospělý člověk po boku hrajících si dětí – Gisela Braun

Umělecké skupiny

Zpěv – společné hraní a zpívání (nástroje vítány) Michaela Nerudová

Bothmerova gymnastika – Martin Cvrček

Historické tance – Klára Raková

Kvalita tónů v souvislosti s různými kvalitami dřeva – Jan Bežuch, Jan Chromeček

Černo–bílé kreslení trojrozměrných těles pomocí světla a stínu-podpora procesů „zpozemšťování „dospívajícího dítěte  –  Eva Vejražková

Modelování – Brigitte Pütz

Eurytmie  – harmonie rytmu, skrze oduševnělý pohyb putujeme k poznání -Jitka Friedlová

Řeč a řecká gymnastika – šest obrazů řeči s jejich základními gesty, jejich význam pro pedagogickou práci – Nora Vockerodt

Kreslení forem od 4. třídy – Jana Petrů

Práce s temperamenty – Petra Veselá

Práce ve družině – Umělecky tvořící a pracující dospělý člověk po boku hrajících si dětí  – Gisela Braun

Anotace jednotlivých pracovních skupin

Modelování a sochařství jako orgánově utvářející umění pro vnímání éterného – Brigitte Pütz

Praktická cvičení a rozhovory na základě theosofie. Rudolf Steiner říká, že sochařská práce a modelování probouzejí cit a smysl pro éterické. Budeme se společně zabývat tím, co tímto výrokem Rudolf Steiner myslel a hledat to, jak tento princip uplatnit v pedagogické práci.

Zeměpis – Dagmar Čížková, Lenka Kettnerová

Nabízíme tvůrčí skupinu pro sdílení vlastních objevů uměleckého vytváření vyučování. Společné hledání jak živými obrazy přiblížit dětem život jednotlivých národů, jak jim představit specifika tohoto života v jednotlivých vegetačních pásech. Vlastní umělecká tvorba – jednoduché obrázky přírodních krajin, map, atp.

Metamorfózy obrazného působení – Dušan Pleštil

Obraznost není jen líbivým a mnohdy nepochopeným heslem z propagačních letáčků, jde o výzvu k obratu ve výchově, úkol, který provází výchovu a vyučování od předškolního období až na práh dospělosti. Proč je obraznost tak důležitá, co je to obraz a jak se obrazy ve výchově proměňují (tato pracovní skupina bude probíhat pouze v sobotu a v neděli.)

Výuka cizích jazyků na 1. a 2. stupni – práce s obrazem jazyka- Kateřina Kozlová

V této pracovní skupině se budeme prakticky zabývat fyzickým, duševním i duchovním obrazem jazyka z hlediska zvukové a hláskové podoby slova, z hlediska osvojování a procvičování slovní zásoby, práce s poezií, prózou a dramatem a z hlediska proměny významu slov a některých vybraných gramatických jevů. Cílem bude si zvědomit fakt, že ve výuce cizích jazyků můžeme obrazem znovu oživit otupělý cit pro ducha jazyka.

Dějepis – Hana Drastichová, Renata Krásová

Chceme se podělit o zkušenosti s utvářením uměleckého vyučování dějepisu na druhém stupni. Společně budeme putovat starověkými kulturami, středověkem a renesancí. Nahlédneme i do období průmyslové revoluce, nedávné historie a současnosti. Počítáme také s vaší podporou, společným sdílením a velikou výměnou zkušeností. Těšíme se na dobré a osvědčené nápady!

1.až 3. třída – Ilona Šťastná, Libuše Vlasáková

Celé vyučování prolněme uměním. Pěstujme v dítěti umělecký smysl. Pojďte zpívat, tančit, muzicírovat, kreslit, malovat. Do uměleckého živlu ponořme celou metodiku. Vědění musí být pouhým podkladem.

Anotace: Modelování a sochařství jako orgánově utvářející umění pro vnímání éterného -praktická cvičení a rozhovory na základě theosofie

Fyzika – Tomáš Mandík, Štěpán Rys

Podstata fyziky na waldorfské škole jako východisko k jejímu uměleckému vyučování. Je vůbec možné vyučovat fyziku umělecky? Fyzika pro hlavu, ruce i srdce. Fyzikální fenomény ve vztahu k člověku. Společná práce na uměleckém pojetí provádění pokusů.

Astronomie – Integrální nauka o hvězdách – Ueli Seiler Hugova

Zvěrokruh, planety a komety. Den, bdění a spaní jako jáství sluneční rytmus.

Týden jako astrální planetární rytmus. Měsíční fáze jako éterný měsíční rytmus.

Koloběh roku jako fyzický souhvězdný rytmus. Příklady fenomenologické nauky o hvězdách.

Geometrie na 2. stupni – Markéta Bittnerová

Budeme se společně zabývat uměním geometrie, souvislostmi mikrokosmu a makrokosmu. V dobách starého Řecka se v mysterijních školách učilo právě geometrii, studenti byli přísně vybíráni. Proč toto umění vyučujeme ve školách? Co je podstatou geometrie na waldorfské škole? Budeme studovat geometrii probíranou v 7., 8. 9. třídě – konstrukce pentagramu, zlatý řez, zlatá spirála, rovnice zlatého řezu, Platónská tělesa odvozená ze zlatého řezu a mnohé další. Rýsovací pomůcky sebou (kružítko, tvrdou tužku, pravítka, barevné tužky).

Práce ve družině – Umělecky tvořící a pracující dospělý člověk po boku hrajících si dětí  – Gisela Braun

V této pracovní skupině (která bude probíhat jak v čase pracovních skupin, tak i v odpoledních uměleckých hodinách) se budeme zabývat smysluplným utvářením situací pro děti, které tráví svůj čas ve družině. Přinášejte své zkušenosti, zážitky a otázky, budeme tvořit z nich. Kromě toho se budeme zabývat následujícími tématy.

  1.    Dítě ve škole, jak pracovat s dítětem v novém prostředí, v nových rytmech a novém společenství. Práce se smysluplnými pravidly pro utváření zdravého vývoje dítěte
  2.    Dítě a hra, přechody mezi volnou hrou a řízenými činnostmi, volný čas, čím naplnit činnost pro děti různých věkových kategorií (1.- 4. třída). Dospělý jako zrcadlo, úloha nápodoby. Základem výchovy je sebevýchova dospělého.
  3. Jaké umění pedagogiky potřebuje dítě v období rubikonu.

O našich zahraničních hostech

Gisela Braune

Gisela Braune nar. r.1951, má 3 děti a 5 vnoučat, vystudovala Lievegoed Institut v Hamburku  a další prohlubující semináře zaměřené na výchovu a vzdělávání dětí  (Systematische und Familien Therapie,Organisations entwicklung u pana Albrechta Hemminga). Pracovala 20 let ve waldorfské mateřské škole, již 20 let pracuje jako vychovatelka ve družině waldorfské školy ve Freiburgu.  A 20 let působí jako lektorka na letních seminářích v Pardubicích (nyní v Semilech).

Brigitte Pütz

Vystudovala waldorfskou pedagogiku ve Witten Annen, obor Tvořivá umění. Ve Witten Annen pak 10 let v semináři vyučovala právě tento obor. Po převratu se přestěhovala s manželem do Chemnitz, kde její  první muž založil waldorfskou školu, V Chemnitz vyučovala téměř 10 let angličtinu na základní škole. V tomto období se při základní škole zakládala střední waldorfská škola. Na střední škole se Brigitte opět vrátila ke svému původnímu oboru tvořivých umění, zde již několik let vyučuje modelování, sochařství a výtvarnou výchovu. Již 10 let působí též na speciální waldorfské škole „Parzivalschule“, která je součástí waldorfské školy v Chemnitz. Působí zde v 9. až 11. třídě a kromě některých epoch zde vyučuje němčinu, umění, dějepis, zeměpis a poetiku, dále pak malování, kreslení a modelování. Je členkou představenstva školy a je aktivně činná ve svazu waldorfských škol. V posledních letech pracuje s učiteli waldorfských škol v Praze v oboru malování a modelování.

Ueli Seiler Hugova

Ueli Seiler-Hugova, nar. 1942 v Kleindietwilu, v kantonu Bern (Švýcarsko). Navštěvoval Školu Rudolfa Steinera v Bernu a poté absolvoval pedagogické vzdělání na učitele prvního stupně základní školy. Poté krátce vyučoval na státní obecné jednotřídní škole v Ebligenu. Později následovalo několik semestrů pedagogiky druhého stupně základních škol na univerzitě v Bernu, studium oboru – vedoucí ústavu při Psychologickém institutu v Curychu a další vzdělávání v oblasti waldorfské pedagogiky. Brzy po té působil jako učitel ve vzdělávacím ústavu Schlossli Ins ve Švýcarsku,které založil jeho otec a v roce 1972 převzal jeho vedení a tuto funkci zastával do roku 2006. V současnosti vede Ústav sociální pedagogiky mládeže Schlossli Ins (vzdělávání pro ústavní vychovatele). V letech 1994 až 2000 působil jak hostující profesor na lotyšské univerzitě v Rize. Spolupracoval také na výzkumném projektu Integrální pedagogika univerzity v Řeznu. Od roku 1990 vyučuje v Akademii sociálního umění v Praze. Kromě toho vede semináře v a přednáší ve Švýcarsku i v zahraničí, například o Goethově nauce o barvách, integrální nauce o hvězdách, nauce o dvanácti smyslech Rudolfa Steinera, o eposu Parzival Wolframa z Eschenbachu a o pedagogice. Dále se účastní mezinárodních výstav na téma interaktivní smyslové prožitky, při těchto příležitostech také zkonstruoval několik nástrojů na vytváření duhy. V roce 2001 zkonstruoval k 400.výročí úmrtí Tycha de Braha, ve Schlossli Ins astroláb,o průměru pěti metrů, který stojí na čtyři metry vysokém osmistěnném podstavci. Je součástí kulovité sítě s poledníky a rovnoběžkami, jak je známe ze zeměkoule. Pomocí tohoto nástroje lze pouhým okem sledovat nebeskou mechaniku – během dne pohyb Slunce a Měsíce, během noci pohyb ostatních oběžnic a stálic.Ueli Seiler-Hugova má  s manželkou Kamilou, která pochází z Moravy, tři děti, z prvního manželství má čtyři dospělé děti. V nakladatelství WALD Press, Praha, vyšly dosud dvě jeho knihy: „Barvy vidět – prožívat – rozumět“ (2009) a „Integrální nauka o hvězdách“ (2010). První z nich byla kromě českého jazyka přeložena a také do holandštiny, francouzštiny a angličtiny.  V roce 2014 mu vyšla kniha „Velká kniha o Parzivalovi“.

Nora Vockerodt

Paní Nora Vockerodt nar.1949, vystudovala Humboldtovu univerzitu v Berlíně, obor divadelní a muzikální věda, dále studovala anthroposofii, tvořivou řeč a herectví ( Sprachgestaltung) při Goetheanu v Dornachu (Švýcarsko) a zpěv (Škola pro odhalení hlasu). Působila jako asistentka režie a herečka ve Státním divadle Schwerin, a byla uměleckou vedoucí městského divadla Plauen.  Později začala působit jako léčebný pedagog a terapeut v oboru umělecko terapeutické práce s řečí, působila jako lektorka řeči a pohybových aktivit v Kněžském semináři Obce křesťanů ve Stuttgartu. Dlouhodobě se také v různých školách věnovala práci s dětmi a mládeží. Založila divadelní soubor Persefoné, kde působila jako režisérka a organizátorka mezinárodních turné.. Od roku 2008 žije částečně v Čechách. Je divadelní režisérkou a lektorkou pro obor „Slovo, řeč a divadlo“ při Akademii sociálního umění Tabor v Praze, jehož první absolventi dokončili absolutorium v létě 2015. Již 30 let se zabývá bádáním v oblasti  řecké gymnastiky, správného dýchání a významu vědomé řeči. Nedávno zahájila vzdělávání pro pedagogy a terapeuty při Akademii Tabor, spolupracuje s waldorfskými školami.

SPOLUPRACUJEME

  • EU-MSMT-1
  • EU-MSMT-2
  • Městská část Praha 5
  • MAP_logo_barva_pozitiv
  • EU-MSMT-3
  • OPPA_logo_bez_textu+
  • ovocedoskol+
  • Nadace partnerství - logo
  • Zelené oázy - logo

Copyright Waldorfská škola Jinonice