Waldorfská škola Jinonice, Praha

Navštivte waldorfskou školu v Jinonicích.

  • Pro rodiče a děti
    • Zápisy do školy
    • Škola on line a rozvrh
    • Stravování
    • Školní družina
    • Školní klub
    • Kroužky dětí
      • Hudební kroužek
      • Terapie
      • Keramika
    • Stránky tříd
      • 2021
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
      • 2009
    • Knihovna
    • Včelín s apiterapeutikem
    • Kruh důvěry
  • O škole
    • Škola
    • Zřizovatel
    • Školská rada
    • Charakteristiky školy
    • Waldorfská pedagogika
    • kolegium
    • Dokumenty školy
      • Výroční zprávy
      • Autoevaluační zprávy
      • Další dokumenty
    • Formuláře
    • Žákovské projekty
      • Divadelní projekt 8. třídy
      • Projekt ročníkových prací v 8.třídě
      • Další projekty
    • Dotační projekty, granty a dary
      • Šablony III pro ZŠ Waldorfská
      • Multikulturní šablony II pro ZŠ Waldorfská
    • Rozpočet
    • GDPR
  • Aktuality
    • Kalendář
    • Školní nástěnka
    • Žurnál
    • Páťák – zpravodaj přátel škol Prahy 5
    • hledáme
    • Waldorf 100
    • Stavíme nový PAVILON
    • Rozvoj území Jinonic
  • Spolek rodičů
    • O spolku
    • Příspěvky do spolku
    • Akce Spolku
    • Kruhy
      • Kruh alternativní měny
      • Kruh důvěry
      • Kruh finanční podpory výuky (REF1)
      • Kruh Knihovna
      • Kruh Pomoc Ukrajině
      • Kruh Solidarita
      • Kruh stavba
      • Kruh Střední škola
      • Kruh včela
      • Kruh web
      • Sociální kruh
    • Kontakty
    • Výkonná rada
    • Dokumenty
  • Kontakty
    • Škola
    • Pedagogové
    • Spolek rodičů
Jste na stránce: Úvod / O škole / Waldorfská pedagogika

Waldorfská pedagogika

Co to je waldorfská škola ?

Začněme obecnější otázkou – jaký je smysl školy ?

Škola vychovává člověka pro budoucnost, to, co se dnes naučí, bude moci využít za 10 – 15 let. To už však bude úroveň poznání světa úplně někde jinde. Svět se stále rychleji a podstatněji mění, neustálá změna bude provázet život každého z nás. Má tedy škola sloužit ke vkládání co největšího množství informací do paměti, nebo by měla především naučit myslet, tvořit, cítit, komunikovat a spolupracovat s druhými? Má být dítě po skončení školy podobno naprogramovanému počítači, nebo má být spíše otevřeným tvořivým člověkem? Odpovědi na tyto otázky jsou jasné, a přece na našich školách stále převládá tradiční manipulativní přístup, který chce vnějším působením formovat dítě do patřičného tvaru. Také motivace k učení je vnější – pomocí odměn a trestů v podobě známek.

Waldorfská pedagogika chce rozvíjet dítě zevnitř. Probouzet jeho individuální tvůrčí síly, podporovat celkový rozvoj jeho osobnosti v oblasti rozumu, citu a vůle. Snažíme se o vnitřní motivaci – vzbudit u dětí zájem, touhu po poznávání světa. To vyžaduje, aby učivo bylo pro děti smysluplné, s konkrétním vztahem ke skutečnosti, aby děti mohly spolupracovat a s pomocí učitele se samy dobíraly poznání, aby předměty nebyly izolované, ale prožívány v souvislostech apod. Nepředkládáme žákům hotové skutečnosti, ale vytváříme poznatky spojené s prožitkem, získáváním dovedností, s postojem a názorem. Neplníme vědra, ale snažíme se zapalovat oheň zájmu a poznání, vychovat ne pozorovatele, ale účastníka a tvůrce. Vzdělávání je pro nás nejen intelektualizačním, ale především humanizačním procesem.

Základní charakteristiky waldorfské pedagogiky

  • přístup k dítěti s respektováním vývojových fází dítěte z pohledu vývojové psychologie.
  • koncentrované vyučování v epochách, které umožňuje probrat látku mnohem intenzivněji, ponořit se do tématu, prožívat ho po určitou dobu a pochopit tak jeho podstatu a souvislosti.
  • výuka je prodchnuta uměleckými, pohybovými a praktickými činnostmi, škola žije a dýchá.
  • děti nejsou známkovány, vysvědčení dostanou ve formě slovního hodnocení, které je hlubokou úvahou nad dítětem, které učitel celý rok vedl, o vývoji jeho schopností a předpokladech k další práci. Hodnocení je zaměřeno na individuální pokrok žáka, ne na jeho srovnání s jakousi hypotetickou laťkou
  • princip jednoho třídního učitele od 1. do 8. – 9. třídy, který pečuje o rozvoj osobnosti dítěte po celou dobu školní docházky.

Waldorská pedagogika v obrazech

PosterTéma
Vyučování v epocháchVyučování v epochách
Zajímavé epochyZajímavé epochy
Projekty, slavnosti a akceProjekty, slavnosti a akce
Škola pro hlavu, ruce a srdceŠkola pro hlavu, ruce a srdce
Co se učí ve waldorfské školeCo se učí ve waldorfské škole
Stručně o waldorfské pedagogice I.Stručně o waldorfské pedagogice I.
Stručně o waldorfské pedagogice II.Stručně o waldorfské pedagogice II.
Waldorfské školy ve světěWaldorfské školy ve světě
Výtvarné práce 1. ročníkVýtvarné práce 1. ročník
Výtvarné práce 2. ročníkVýtvarné práce 2. ročník
Výtvarné práce 3. ročníkVýtvarné práce 3. ročník
Výtvarné práce 4. ročníkVýtvarné práce 4. ročník
Výtvarné práce 5. ročníkVýtvarné práce 5. ročník
Výtvarné práce 6. ročníkVýtvarné práce 6. ročník
Výtvarné práce 7. ročníkVýtvarné práce 7. ročník
Výtvarné práce 8. ročníkVýtvarné práce 8. ročník
Výtvarné práce 9. ročníkVýtvarné práce 9. ročník

Jaký ohlas mají myšlenky waldorfské pedagogiky ?

To, jak waldorfská pedagogika odpovídá potřebám moderní společnosti, je vidět na nárůstu těchto škol. Ve světě jsou nejrozšířenějším typem alternativních škol, v 52 státech světa jich dnes pracuje kolem 845. Od roku 1919, kdy vznikla první takováto škola, si waldorfská pedagogika díky svému celostnímu pojetí získala obecné uznání a zejména v poslední době probíhá velký rozmach – za posledních třicet let vzrostl počet těchto škol desetkrát, za posledních deset let se zvýšil o 60%.

V České republice se waldorfské školství začalo rozvíjet prakticky ihned po uvolnění poměrů – ve školním roce 1990/91 byla zahájena výuka v první takovéto třídě. Dnes je zde deset základních škol (Praha 5, Příbram, Semily, České Budějovice, Ostrava, Brno, Pardubice, Písek, waldorfské třídy v Praze 6 a v Olomouci), tři školy střední (Příbram, Praha 4, Ostrava) a jedna škola speciální (Praha 4). Vznik dalších waldorfských škol se připravuje v Rožnově pod Radhoštěm, Liberci, Mladé Boleslavi a v Šumperku.

Další informace o waldorfské pedagogice můžete zjistit na http://www.iwaldorf.cz.

SPOLUPRACUJEME

  • EU-MSMT-1
  • EU-MSMT-2
  • EU-MSMT-3
  • Schweizerische Eidgenossenschaft
  • rodicevitani+
  • OPPA_logo_bez_textu+
  • Městská část Praha 5
  • ovocedoskol+
  • Grant Comenius
  • MOL logo
  • Nadace partnerství - logo
  • Zelené oázy - logo
  • Aktuality
  • Pro rodiče a děti
  • Spolek rodičů
  • O škole
  • Kontakty

Copyright Waldorfská škola Jinonice